Bedrifter tilbyr ofte mobiltelefon og mobilabonnement som en del av pakken de gir til sine ansatte. Dette gjøres både fordi det er krav på fradrag på skatt, og fordi det er en gode som ansatte kan nyte godt av.
Før dette er noe din bedrift vurderer, er det viktig at man vet at man har krav på et såkalt «fradrag for elektroniske kommunikasjonstjenester (EK-tjenester) som du bruker i næring: mobiltelefon, fasttelefon, IP-telefon, bredbånd og trådløst nett.» (https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/fradragsveiviser-for-enk/kostnader-til-mobiltelefon-bredband-telefon-mm/).
For bedrifter som hyppig bruker mobiltelefoni og andre EK-tjenester i næring er det derfor viktig å velge riktig bedriftsavtaler for din bedrift. Det er en vane at bedrifter beholder samme abonnement år etter år, men kanskje er det på tide å se etter bedre avtaler med bedre vilkår? Dette er noen av de viktige tingene du bør se på når du skal velge mobilabonnement for ditt firma:
- Et mobilabonnements gunstighet kan variere i lag med hvor stor din bedrift er. Noen leverandører spesialiserer seg for eksempel på små- og mellomstore bedrifter, slik som Nortel, Dipper og ICE. Mens giganter slik som Telia kanskje fokuserer mer på større bedrifter. Her kan man finne mange fordeler hos de mindre selskapene.
- Det er viktig å tenke på hvor din bedrift er lokalisert, ettersom nettverk kan variere og noen selskaper tilbyr bedre dekning akkurat der ditt firma befinner seg.
- Regn ut hvor mye mobildata det er behov for i din bedrift, slik at du ikke kun tenker på hvor mye mobildata dine ansatte kan få, men hvor mye de trenger. Og velg løsninger som gjør at hvis datamengden dere har behov for varierer fra måned til måned, så får du ikke skyhøye gebyrer, men heller dynamiske løsninger som kan overføre data fra måned til måned eller andre ting.
- En av de viktigste tingene bedrifter må tenke på er hvor mye reisevirksomhet dine ansatte driver med. Før var nordmenn livredde for å bruke data på reise fordi man hadde lest om skrekkhistorier fra folk som hadde glemt å skru av dataroaming i utlandet, og kommet hjem til regninger like store som hotellregningen. Heldigvis har det de seneste årene kommet regler som Roam Like Home-ordningen, som tillater nordmenn å bruke mobildata på lik linje i EU/EØS som de gjør i Norge. Derfor er det viktig å kartlegge mobilbruk på jobbreiser, for så å finne avtaler som egner seg godt for din bedrift sin reisevirksomhet.
Det siste punktet handler om kundeservice og hvor tilgjengelig leverandørene er. Ser man på Bis sin nasjonale kundebarometer her, er bredbånd et av de områdene hvor tilfredshet er relativ lav, men lojalitet uforventet høy, dette kan tyde på at folk ofte ikke tar seg bryet til å bytte abonnement selv om de ikke er veldig tilfreds.
Gode tilbud å dra nytte av
Flere av de etablerte leverandørene har gode. Telenor sitt NEXT tilbud gir deg full frihet og ubegrenset data. Chilimobil har også et en fri datapakke som gir deg ubegrenset data når du surfer i Norge. Også Ice tilbyr enormt store datapakker, som 1000GB for 99 kr ekstra i mnd, som i teorien gir deg bekymringsfri surfing.
Sammenlign og velg abonnement som passer for din bedrift ved hjelp av nettsider som telebytte.no Det kan spare din bedrift for kostnader, samtidig som du kan få det beste ut av din avtale, og dine ansatte ikke trenger å bekymre seg for mobildatabruk hvor enn de er.
Bedriftsnett og sentralbordløsninger
Bedriftsnett er en sentralbordløsning som gir deg god kontroll og samhandling i en bedrift, og tilbys av flere leverandører. Sentralbordsystemet er designet for å ha kontroll på mobil- og IP-telefonien som foregår i deres bedrift, og man kan f.eks. brukes til å effektivt videreføre henvendelser til noen som er ledige, og styre det via sentralbordet. Dette gir god kundekommunikasjon og effektiviserer arbeidshverdagen. Et av de mest brukte er Phonero sitt bedriftsnett og sentralbordløsning.
I Norge har vi flere aktører i bedriftsmarkedet for mobiltelefoni: Store aktører som Telenor, Telia, Ice, Phonero, Dipper, og en del mindre aktører som ofte spesialiserer seg på noen tilbud, som Chilimobil.